Organitopia

Het Schone, Ware en Goede en organisatieverandering

Organitopia voorzijde
Organitopia achterzijde
  • Organitopia voorkant
  • Organitopia achterkant

We vertellen onszelf dat continue verandering de nieuwe werkelijkheid is, maar we lijken er niet zo goed mee om te kunnen gaan. Organisatieveranderingen beklijven niet of stranden voor voltooiing, en hebben ongewenste organisatiefenomenen tot gevolg. Afgehaakte of uitgeputte medewerkers vervreemden van hun werk en van de organisatie. Wat gebeurt daar precies? En over welke boeg kun je het gooien om een mogelijke verandering wel toekomstbestendig in te zetten? In Organitopia geeft Ina Smittenberg met het Schone, Ware en Goede richtingaanwijzing om een organisatie met een hart te bereiken. Daarbij put zij uit bronnen in de psychologie, filosofie en uit haar eigen professionele ervaring met advieswerk. Een eigenzinnig, kritisch, amusant, maar vooral inhoudelijk essay vol concrete voorbeelden en andere illustraties. Ina Smittenberg is organisatieadviseur. Met haar bureau Werklust slaat ze de brug van strategie naar praktijk, van abstract naar concreet, van bestuur en directie naar werkvloer.

Lees verder
Specificaties
ISBN/EAN 9789463190510
Auteur Ina Smittenberg
Uitgever Scriptum Books
Taal Nederlands
Uitvoering Gebonden in harde band
Pagina's
Lengte 219.0 mm
Breedte 151.0 mm
De auteur, organisatieadviseur met wortels in de psychologie en filosofie, beschrijft een andere manier van kijken naar organisatieveranderingen. Zij zet zich af tegen oppervlakkige, top down en beheersmatige aanpakken, hetgeen leidt tot vervreemding, ijdeltuiterij en individualisme. Startpunt is intrinsieke motivatie van medewerkers. Haar ideaal, een 'organitopia', bestaat uit een kloppend hart in de organisatie en bij medewerkers, met merkbare, meetbare en toekomstbestendige resultaten in de buitenwereld. Veranderingen dienen gestoeld te zijn op zingeving voor organisatie en individuele medewerkers. Naar Grieks voorbeeld zijn het Schone, Ware en Goede een leidraad voor verandertrajecten. Het Schone raakt emoties. Het Ware staat voor ratio en feiten. Het Goede staat voor betekenis geven, oefenen en ervaren van passend werkgedrag. Deze drie fundamenten worden volgtijdelijk ingezet, maar vanaf het moment van inzetten lopen ze samen op. Het boek is zeer prettig en helder geschreven en is van belang voor iedereen die met organisatieveranderingen te maken heeft. Met een literatuurlijst en illustraties in kleur en zwart-wit.

Wat vinden anderen?

Er zijn nog geen reviews van dit product.