Een dag als geen ander

Day out of Days

Een dag als geen ander voorzijde
Een dag als geen ander achterzijde
  • Een dag als geen ander voorkant
  • Een dag als geen ander achterkant

Over Day out of Days | Een Dag als Geen Ander Deze bundel biedt een diepgaande meditatie over sterfelijkheid, identiteit, eeuwigheid, bloedbanden, het verstrijken van de tijd, de essentie van Amerika, de mythologie van het Westen en de mogelijkheden van kunst. Je moet het in volgorde en in zijn geheel lezen. (Kirkus Review) Het boek van Shepard heeft geen normaal begin, midden en einde. De structuur is niet opeenvolgend maar verticaal. Met behulp van fantasievolle anekdotes, lyrische riffs, schijnbaar levensechte herinneringen en citaten van de oprichters van onze natie boort hij zich door de lagen van onze geschiedenis heen naar het fundament van de Amerikaanse mythe. - Walter Kirn (New York Times) ‘Deze verhalen [hebben] een diepe, blijvende aantrekkingskracht.’ - Los Angeles Times ‘Sam Shepard heeft het vermogen om ons voortdurend te verrassen. Hij speelt met ons hoofd, verlegt grenzen, en maakt uiteindelijk de reis de moeite waard.’ - The Denver Post De pers over The One Inside | Die Vanbinnen Alles is echt, op een poëtische, rauwe manier, in een bij tijden wreed Amerikaans landschap. Hij beschrijft het rustig, bijna teder. Overal verschijnen verbanden, alles resoneert met elkaar, en daarom is dit een boek om in één zitting uit te lezen. - Rob van Essen (NRC Handelsblad) Niets is zeker in dit boek en na een tijdje slaat de lezerstwijfel ongenadig toe – bestaat het Chantage Meisje eigenlijk en verwart de verteller zijn huidige bestaan niet met zijn vele vroegere filmrollen? Shepard roept veel vragen op maar bezondigt zich niet aan warrigheid. Elk kort hoofdstuk, elke droom, elke dialoog is messcherp geschreven. - Roderik Six (Knack) (De) scènes zullen Shepard-fans herinneren aan de surrealistische beelden in zijn stukken – gelijktijdig koortsachtige projecties van de verbeelding van zijn personages en complexe symbolen die door de auteur worden gebruikt om een metaforisch, Buñuelachtig landschap te creëren. Die Vanbinnen biedt de thema's die hem gedurende zijn carrière hebben beziggehouden, en dient als een steen van Rosetta voor opmerkelijke stukken als Fool for Love, A Lie of the Mind, Buried Child en True West. - Michiko Kakutani (New York Times) Over de auteur: Sam Shepard (1943) ontving in 1979 de Pulitzer Prize in Drama voor zijn stuk Buried Child. Hij schreef meer dan vijfenvijftig toneelstukken en vier verhalenbundels. Als acteur speelde hij in meer dan zestig films. In 1984 kreeg hij een Oscarnominatie voor zijn rol als Chuck Yeager in de film The Right Stuff. Hij schreef het script voor de film Paris Texas van Wim Wenders (1984) en samen met Wenders maakte hij in 2005 de film Don’t come knockin’ waarin hij zelf de hoofdrol speelde. Hij was finalist voor de W. H. Smith Literary Award voor zijn verhalenbundel Great Dream of Heaven. In 2012 ontving hij een eredoctoraat van Trinity College, Dublin. Hij was lid van de American Academy of Arts and Letters die hem onderscheidde met de Gold Medal for Drama. Sam Shepard is opgenomen in de Theater Hall of Fame. Hij overleed in 2017.

Lees verder
Specificaties
ISBN/EAN 9789083328676
Auteur Sam Shepard
Uitgever Nobelman, Uitgeverij
Taal Nederlands
Uitvoering Gebonden in harde band
Pagina's 316
Lengte 218.0 mm
Breedte 152.0 mm
Mesdunne verhalen, uitgebeende dialogen en bloedmooie zinnen - Sam Shepard schreef op het scherp van de snee door Roderik Six Even een frisse neus halen, denkt de man wanneer hij op een zonnige middag zijn huis in Arkansas verlaat. Een paar auto’s zoeven hem voorbij, een vogel verkent het zwerk - niks spectaculair. Gewoon een lekkere wandeling. Maar wacht. Heeft hij dat nu goed gezien? Lag daar nu een hoofd in de greppel? Verward keert de man op zijn schreden terug, en inderdaad, in de gracht ligt een hoofd. Netjes van het lijf gescheiden, netjes in een rieten mand gedrapeerd alsof het vers van de guillotine komt gerold. Met een stok port hij in het gezwollen gelaat. Een Zuiders type, met een kloeke moustache en een beetje bloed op de onderlip. Een dood gezicht dat hem plots toespreekt: wil je me asjeblieft uit deze gracht halen en me in het meer dumpen, het geraas van de wagens en de brandende zon maakt me gek. Tussen de man en het hoofd ontspint zich een absurde onderhandeling: hoe ver is dat meer, en moet die rieten mand mee? De situatie lijkt zelfs te ontsporen wanneer het hoofd ermee dreigt de man te vervloeken: laat me hier liggen en je leven zal een kwelling worden. De man geeft toe - wie kan een hoofd zijn laatste wens weigeren? - maar dat blijkt niet het einde van het avontuur. Het vergt talent om een conversatie tussen een afgehakt hoofd en een toevallige passant geloofwaardig te maken, en Pulitzerprijs-winnaar Sam Shepard (1943-2017) had talent in overvloed. Zijn verhalenbundel Een dag als geen ander leest als een masterclass; elk verhaal, elke dialoog, elke scene gloeit en schittert, ondanks de vaak grimmige thematiek. Het leitmotiv van onthoofding loopt als een bloedrode draad doorheen zijn verhalen. Verderop zal je het relaas van de beul lezen, en van de opdrachtgever, een schijnbaar sympathieke man die vermoedelijk een drugskartel runt. Telkens leef je mee met de wrede vertellers, ook al zitten die droogweg uit te leggen hoe lastig het is om een slachtoffer te villen. Shepard is een karig schrijver. Vaak bestaan zijn verhalen louter uit opsommingen en losse observaties. Scenes in groezelige motelkamers, een aangewaaide flard conversatie, mijmeringen van eenzaten die de zoveelste highway afrijden, pleidooien van gebroken mannen die aan de toog altijd dezelfde jammerklacht afsteken - Shepard noteert en presenteert, zonder franje, zonder ballast. Maar op elke pagina staat wel een dolkstoot van een zin, een paar woorden die je onverhoeds treffen als een linkse hoek. Kwestie van je kopje erbij te houden dus, want voor je het weet neemt de taal van Shepard je te grazen.

Wat vinden anderen?

Er zijn nog geen reviews van dit product.