Kwaliteitsmanagement in de praktijk

Kwaliteit is mensenwerk: verbeelden, verbinden, verbeteren

Kwaliteitsmanagement in de praktijk voorzijde
Kwaliteitsmanagement in de praktijk achterzijde
  • Kwaliteitsmanagement in de praktijk voorkant
  • Kwaliteitsmanagement in de praktijk achterkant

Kwaliteitsmanagement in de praktijk gaat verder dan kwaliteitssystemen, modellen, plannen maken, meten en evalueren (het systeemtechnische perspectief). Het gaat ook over cultuur, communicatie, motivatie en teamgedrag (het sociaal-dynamische perspectief). Dit boek brengt beide perspectieven op kwaliteitsmanagement met elkaar in balans. De technieken, instrumenten en checklists kunnen direct in de praktijk worden toegepast. Uitgangspunt is dat niet alleen systemen en handboeken voor kwaliteit zorgen. Ook de relatie en samenwerking tussen mensen is van cruciaal belang! Het eerste hoofdstuk legt het fundament voor de rest van het boek met een beschrijving van kernbegrippen en uitgangspunten van kwaliteitsmanagement. Daarna wordt in vier delen de plan-do-check-act-cyclus gevolgd. In elk deel komen zowel modellen, systemen en processen (de harde kant van kwaliteitsmanagement) als relaties en samenwerking (de zachte kant van kwaliteitsmanagement) aan de orde. De inrichting en het gebruik van systemen worden behandeld en daarnaast de manier waarop kwaliteit binnen organisaties kan worden beleefd. Elk hoofdstuk bevat praktijkvoorbeelden en praktische sjablonen en checklists uit diverse sectoren (industrie, onderwijs, zorg, adviespraktijk). Dankzij de opdrachten met uitwerkingen kan de lezer de theorie direct toetsen aan de praktijk. Dit boek is geschreven voor iedereen die zich wil bekwamen en verbeteren in de toepassingen van kwaliteitsmanagement en zich dus ook wil verdiepen in de theoretische achtergronden. Het is geschreven voor alle sectoren, profit en non-profit.

Lees verder
Specificaties
ISBN/EAN 9789491743023
Auteur Kees de Vaal
Uitgever Concept uitgeefgroep
Taal Nederlands
Uitvoering Gebonden in harde band
Pagina's 554
Lengte 261.0 mm
Breedte 191.0 mm
Een standaardwerk over kwaliteitsmanagement dat samengesteld is door een team van zeer ervaren vakdeskundigen. Men is erin geslaagd om theorie en praktijk evenwichtig bijeen te brengen in een overzichtelijke en logische behandeling van de vele aspecten van kwaliteitsmanagement en met name ook de structuur- én cultuur-elementen. Dat is de kracht en toegevoegde waarde van dit boek, dat start met een inleidend hoofdstuk over de historische ontwikkeling van het vakgebied. Daarna volgen vier delen volgens de bekende plan-do-check-act benadering waarin de vele aspecten van het kwaliteitsdenken belicht worden. Daarbij wordt een herkenbare aanpak gevolgd: essentie van de leerstof, verdieping daarvan, vragen en opdrachten met antwoorden, afgerond met teksten voor verdere verdieping. Met vele toelichtende schema's, overzichten en kaderteksten. Geschikt voor gebruik in opleidingen (hbo, wo) en voor zelfstudie om logisch wegwijs gemaakt te worden op het brede terrein van kwaliteitsmanagement.

Wat vinden anderen?

Er zijn nog geen reviews van dit product.