Voorlezen gaat zó

Tips en ervaringen uit de praktijk van peuterspeelzalen, kinderdagverblijven, gastoudergezinnen en buitenschoolse opvang

Voorlezen gaat zó voorzijde
Voorlezen gaat zó achterzijde
  • Voorlezen gaat zó voorkant
  • Voorlezen gaat zó achterkant

Margriet Chorus is werkzaam als publicist en onderzoeker leesbevordering. Ze studeerde Nederlandse taal- en letterkunde en Wijsgerige en Historische Pedagogiek aan de Rijksuniversiteit Utrecht en volgde aansluitend een opleiding wetenschapsjournalistiek. Ze combineerde deze disciplines en specialiseerde zich in het lezen met jonge kinderen. Ze was lange tijd kinderboekenrecensent en schreef bijdragen over (voor)lezen en leesbevordering voor diverse bundels en handboeken. Ze verrichtte landelijk onderzoek naar het voorlezen in de kinderopvang in 1991, 1997 en 2000 en maakte tien jaar deel uit van het Platform Voorlezen van Stichting Lezen. In 1997 verscheen haar eerste boek bij Lemniscaat, Spelen met prentenboeken. Margriet Chorus was een van de ontwikkelaars van de cursus Boekenwijzer (1999). Van 2002 tot 2007 was zij hoofdredacteur van het tijdschrift Leeskraam, een vaktijdschrift voor iedereen die leest met kinderen van 0-6 jaar. Van 2005 tot 2009 was zij voorzitter van de Penseeljury. In 2007 deed ze onderzoek naar de plaats van voorlezen, leesbevordering en het werken met kinder- en jeugdboeken op pabo’s en roc’s. De onderzoekspublicatie Lezen graag! Leesbevordering op roc’s en pabo’s is te downloaden op de site van Stichting Lezen, www.lezen.nl. In 2009 verscheen van haar hand het onderzoeksrapport Opleiding Bibliotheekwerk Basisonderwijs (Kunst van Lezen). Voorlezen gaat zó schreef zij samen met Irma van Welzen voor het Platform Voorlezen van Stichting Lezen. Het verscheen in 2002 bij het NJi. in 2010 actualiseerde Margriet Chorus de uitgave voor SWP en in 2013, 2015 en 2016 verschenen opnieuw door haar herziene en geactualiseerde drukken. In 2019 zorgde zij voor een herziene uitgave van het boek, waarin de nieuwste onderzoeken en ontwikkelingen op het gebied van leesbevordering zijn meegenomen. Irma van Welzen is van jongs af aan dol op lezen en voorlezen. Aan de Rijksuniversteit van Leiden studeerde ze Algemene Literatuurwetenschap, Italiaanse taal- en letterkunde en Theaterwetenschap. Bij uitgeverij Lemniscaat hield ze zich jarenlang bezig met de promotie en marketing van de kinderboeken. Ze besefte dat promotie van het jeugdfonds van de uitgeverij niet kon worden uitgevoerd zonder je ook in te zetten voor leesbevordering in ruimere zin. In 1998 begon ze voor zichzelf met tutti kindermarketing waarin ze allerlei projecten bedacht en uitvoerde rondom leesbevordering. Stichting Lezen vroeg haar de coördinatie van het Platform Voorlezen in de Kinderopvang bij het NJi op zich te nemen. In dat kader publiceerde zij de Peutervoorleeswijzer, enkele artikelen, deed onderzoek en schreef samen met Margriet Chorus Voorlezen gaat zó. In 2002 werd het Platform ondergebracht bij Stichting Lezen. In 2002 en 2003 was Irma medeoprichter en zakelijk leider van de Gelderse provinciale jeugdtheatergroep Kwatta. In 2004 verhuisde zij met haar gezin naar Noord-Italië. Daar ontwikkelde zij onder de naam tuttibooks boek-projecten. In haar dorp was zij initiatiefnemer van de Stichting/Associazione Taino Legge. Met een groep vrijwilligers las zij jarenlang voor op de kleuterschool van het dorp, haalde maandelijks alle lagereschoolleerlingen naar de dorpsbibliotheek en introduceerde al voorlezend een grote diversiteit aan jeugdboeken bij de kinderen en hielp ze bij het uitkiezen van een passend boek tijdens de bezoeken. Taino Legge is zo succesvol dat het vrijwilligers aantrekt uit de regio en nu van start gaat in het naburig stadje. In 2009 startte zij met de Nederlandse jeugduitgeverij tutti: www.tutti.nl. In 2012 was zij een van de opstellers van de brochure Taalkracht voor de kinderopvang voor de Stichting Lezen en Schrijven. Zomer 2012 verhuisde zij met haar gezin naar Helsinki. Dagelijks leest zij met groot plezier haar twee kinderen voor. Ze kunnen allang zelf lezen, maar het samen-lezen-moment voor het slapen gaan, het praten over - en becommentariëren van - het gelezene willen ze nog niet missen.

Lees verder
Specificaties
ISBN/EAN 9789085602910
Auteur Irma van Welzen
Uitgever SWP, Uitgeverij B.V.
Taal Nederlands
Uitvoering Paperback / gebrocheerd
Pagina's 128
Lengte 220.0 mm
Breedte 191.0 mm
Voorlezen is leuk en heel belangrijk voor de sociaal-emotionele ontwikkeling en de taalontwikkeling van de allerkleinsten. Je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen. Toch wordt nog niet in alle kindcentra dagelijks voorgelezen. Pedagogisch medewerkers vragen zich af hoe ze het voorlezen het best kunnen aanpakken. Welke boeken zijn geschikt voor jonge kinderen? Hoe houd je hun aandacht vast? Hoe geef je het lezen een vaste plaats in de drukke dagindeling van het kindcentrum? Wat doe je met peuters die nog geen Nederlands spreken? In 'Voorlezen gaat zó' vind je het antwoord op deze en nog veel meer vragen. De tips en de voorbeelden zijn ontleend aan de dagelijkse praktijk. De resultaten van onderzoek naar voorlezen in kinderdagverblijven, peuterspeelzalen, gastoudergezinnen en de buitenschoolse opvang zijn op een toegankelijke manier verwerkt in dit boek. De hoofdstukken van deze compleet herziene uitgave voeren je van de redenen waarom je zou moeten voorlezen naar de praktijk: hoe doe je dat dan? Op die route vind je meertaligheid en de rol van de ouders bij het voorlezen. Maar ook hoe je voorlezen een plek geeft in het beleid van het kindcentrum, hoe je daar budget voor vrijmaakt, en hoe je je deskundigheid op peil houdt. Vervolgens krijgt het voorlezen zelf uitgebreid aandacht en lees je hoe je ouders kunt inspireren. Een apart hoofdstuk is gewijd aan voorlezen in de bso. En ten slotte vind je in het laatste hoofdstuk alle termen en begrippen bij elkaar, met een korte uitleg en verwijzingen naar websites.

Wat vinden anderen?

Er zijn nog geen reviews van dit product.